.
صفحه اصلي آرشيو جستجو پيوند ها تماس با ما
 
آخرین عناوین
با حضور ‌مشايي ،همايش مختومقلي امروز در كلاله برگزار مي‌شود

به مناسبت دويست و هفتاد و هفتمين سالروز تولد مختومقلي فراغي شاعر مسلمان ايراني تركمن، امروز مراسم نكوداشتي در آق‌تقاي آرامگاه اين شاعر در شهرستان كلاله برگزار مي‌شود.

به گزارش فارس ، مراسم بزرگداشت مختومقلي فراغي امروز با حضور اسفنديار رحيم مشايي مشاور، رئيس دفتر رئيس جمهور، استاندار گلستان و شماري از مسئولان گلستاني آغاز مي‌شود.
در مراسم نكوداشت اين شاعر 100 نفر از ميهمانان خارجي، روحانيون شيعه و سني، فرهيختگان و اقشار مختلف مردم استان شركت دارند.
هفته بزرگداشت مختومقلي از 23 ارديبهشت آغاز شده و آيين‌هاي بزرگداشت مختومقلي در اين هفته آيين‌هايي در مجتمع آموزش‌عالي گنبدكاووس، شهر گميشان، روستاي سارجه‌كر، شهركلاله، روستاي دهنه، سالن فرهنگي هنري ارشاد اسلامي گنبدكاووس، آق‌قلا، روستاي حاجي‌قوشان گنبدكاووس زادگاه ‌مختومقلي، شهر بندرتركمن و آق‌توقاي كلاله آرامگاه مختومقلي برگزارشده است و 31 اردببهشت ماه پايان مي‌يابد.
مختومقلي فراغي فرزند دولت‌محمد آزادي شاعر و عارف برجسته ايراني تركمن، 277 سال پيش در روستاي حاجي‌قوشان در شمال شرق شهرستان گنبدكاووس به‌دنيا آمد.
اشعارش با مضامين اجتماعي، ديني و عرفاني سروده شده است.
مختومقلي فراغي در سال 1790 ميلادي در كنار چشمه اباساري در دامنه كوه سونگي داغ در گذشت و در روستاي آق‌تقاي در 40 كيلومتري غرب مراوه‌تپه شمال شرق استان گلستان و در جوار آرامگاه پدرش به خاك سپرده شد.
آق‌توقاي به معناي دشت‌سفيد و بين بخش مراوه‌تپه و دهستان كرند از توابع شهرستان كلاله و در مجاورت يك قبرستان قديمي و تاريخي فرهنگي، بناي يادمان و آرامگاه بزرگترين شاعر و عارف نامي تركمن و يكي از مفاخر فرهنگي كشورمان قرار دارد.


استفاده از اين خبر فقط با ذكر نام شمال نيوز مجاز مي باشد .
ایمیل مستقیم :‌ info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000592323
 
working();
نظرات خوانندگان :

گوهری راد 31 ارديبهشت 1389
باسلام . روستای آق توقای درشهرستان مراوه قرار دارد و این شهرستان در سال 1387 به صورت مستقل اداره میگردد.

ارسال نظر :
پاسخ به :





نام : پست الکترونیک :
حاصل عبارت روبرو را وارد نمایید :
 
working();

« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما »
هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد

سامانه آموزش آنلاین ویندی
Page created in 0.113 seconds.